Kundservice

Faktura & Betalning

Support

Nedan finner ni svar på de vanligaste frågorna samt den felsökning som ni behöver göra vid problem. Behöver ni ytterligare hjälp eller är färdig med felsökningen så når ni oss på 0769-46 47 01.

Alla


Jag har en sip-box och har beställt ip-telefoni. Vart kopplar jag in telefonen?

Om ni har köpt sip-boxen från oss så kopplar ni in telefonkabeln i uttaget på boxen som heter Phone 1.

Min ip-telefoni fungerar inte. Vad ska jag göra?

Först så kontrollerar ni att ni har tillgång till Internet. Läs FAQ för Internet. Om ni har tillgång till Internet, starta om stadsnätsboxen/sip-boxen. Vänta tills lamporna börjar lysa (VOIP skall blinka på stadsnätsboxen. Power, Internet och Phone 1 skall lysa på vår sip-box). Då skall ip-telefonin fungera.

Om ni fortfarande inte har någon fungerande ip-telefoni- kontakta vår support så hjälper vi er.

Mitt Internet fungerar inte. Vad ska jag göra?

Starta om ALL utrustning som ni har (dator, router, stadsnätsbox, modem etc). Stoppa in nätverkskabeln direkt från datorn till ert nätverksuttag eller stadsnätsbox. Om ni kör adsl, koppla då kabeln från datorn direkt till modemet.

Kontrollera att du får en giltig ip-adress. Se nedan:

Windows

  1. Håll ner windowstangenten och tryck på R. Ni får då upp en sökruta.
  2. Skriv cmd i textraden i denna sökruta. Klicka sedan på ok.
  3. Du får upp ett svart fönster med lite text och en blinkande markör. Skriv ipconfig och tryck på enter.
  4. Du får då upp information om din anslutning. IPv4 IP-adress ska inte börja med 169.254 eller 0.0. Om det gör det skriver du ipconfig/renew och trycker på enter. Nu bör du få en korrekt IP-adress och då fungerar Internet som det ska. Har ni en ip-adress som börjar med 192.168 så är ni uppkopplade via en router. Koppla ur denna och gör om detta steg.,

MAC OS X

  1. Gå till Apple-menyn > Systeminställningar/System Settings.
  2. Klicka på Nätverk/Network.
  3. Under Visa/Configure välj Inbyggt Ethernet/Built-in Ethernet samt fliken TCP/IP.
  4. Er IP-adress ska inte börja med 169.254 eller 0.0. Om den gör det klicka Förnya DHCP-tilldelning/Renew DHCP Lease. Ni bör nu få en ny korrekt IP-adress och i så fall bör Internet fungera nu.
Vart aktiverar jag ert säkerhetspaket som jag har köpt?

Dator

Surfa in på www.f-secure.com/box Fyll i samtliga uppgifter i formuläret samt kodnyckeln som ni hittar här ovanför i brevet och skapa ert konto. I nästa steg klickar ni på ”Installera” som finns till höger. I rutan som kommer upp väljer ni ”Hämta” och sedan följer ni instruktionerna på skärmen.

Mobil/surfplatta

Ladda hem appen F-secure Safe och följ instruktionerna där.

Vart skall jag vända mig gällande frågor och support för ert säkerhetspaket?

Du vänder dig direkt till F-secure.

För support online:
http://www.f-secure.com/sv/web/home_se/support/get-support-online

Kontakt supporten:
http://www.f-secure.com/sv/web/home_se/support/contact

Via telefon, öppettider och telefonnummer
Mån – Fre: 08:00-17:00
08-507 440 11


Bredband


Mitt Internet fungerar inte. Vad ska jag göra?

Starta om ALL utrustning som ni har (dator, router, stadsnätsbox, modem etc). Stoppa in nätverkskabeln direkt från datorn till ert nätverksuttag eller stadsnätsbox. Om ni kör adsl, koppla då kabeln från datorn direkt till modemet.

Kontrollera att du får en giltig ip-adress. Se nedan:

Windows

  1. Håll ner windowstangenten och tryck på R. Ni får då upp en sökruta.
  2. Skriv cmd i textraden i denna sökruta. Klicka sedan på ok.
  3. Du får upp ett svart fönster med lite text och en blinkande markör. Skriv ipconfig och tryck på enter.
  4. Du får då upp information om din anslutning. IPv4 IP-adress ska inte börja med 169.254 eller 0.0. Om det gör det skriver du ipconfig/renew och trycker på enter. Nu bör du få en korrekt IP-adress och då fungerar Internet som det ska. Har ni en ip-adress som börjar med 192.168 så är ni uppkopplade via en router. Koppla ur denna och gör om detta steg.,

MAC OS X

  1. Gå till Apple-menyn > Systeminställningar/System Settings.
  2. Klicka på Nätverk/Network.
  3. Under Visa/Configure välj Inbyggt Ethernet/Built-in Ethernet samt fliken TCP/IP.
  4. Er IP-adress ska inte börja med 169.254 eller 0.0. Om den gör det klicka Förnya DHCP-tilldelning/Renew DHCP Lease. Ni bör nu få en ny korrekt IP-adress och i så fall bör Internet fungera nu.

Telefoni


Jag har en sip-box och har beställt ip-telefoni. Vart kopplar jag in telefonen?

Om ni har köpt sip-boxen från oss så kopplar ni in telefonkabeln i uttaget på boxen som heter Phone 1.

Min ip-telefoni fungerar inte. Vad ska jag göra?

Först så kontrollerar ni att ni har tillgång till Internet. Läs FAQ för Internet. Om ni har tillgång till Internet, starta om stadsnätsboxen/sip-boxen. Vänta tills lamporna börjar lysa (VOIP skall blinka på stadsnätsboxen. Power, Internet och Phone 1 skall lysa på vår sip-box). Då skall ip-telefonin fungera.

Om ni fortfarande inte har någon fungerande ip-telefoni- kontakta vår support så hjälper vi er.


Säkerhetspaket


Vart aktiverar jag ert säkerhetspaket som jag har köpt?

Dator

Surfa in på www.f-secure.com/box Fyll i samtliga uppgifter i formuläret samt kodnyckeln som ni hittar här ovanför i brevet och skapa ert konto. I nästa steg klickar ni på ”Installera” som finns till höger. I rutan som kommer upp väljer ni ”Hämta” och sedan följer ni instruktionerna på skärmen.

Mobil/surfplatta

Ladda hem appen F-secure Safe och följ instruktionerna där.

Vart skall jag vända mig gällande frågor och support för ert säkerhetspaket?

Du vänder dig direkt till F-secure.

För support online:
http://www.f-secure.com/sv/web/home_se/support/get-support-online

Kontakt supporten:
http://www.f-secure.com/sv/web/home_se/support/contact

Via telefon, öppettider och telefonnummer
Mån – Fre: 08:00-17:00
08-507 440 11


Skyddad surf (VPN)



E-post